2020. 02. 10.
A 2020-as év emlékezetes lesz a Grand Seiko rajongói számára, hiszen egy emblematikus évfordulóhoz ért a márka. A hatvanas szám Japánban kiemelt jelentőségű, mivel náluk a 60 jelenti a kiteljesedést, és a következő periódus kezdetét is egyben.
Ezt ünnepeljük ebben az évben, és ezen események közül volt az első a Haris park impozáns épületében a Grand Seiko Designer Day, melyen Magyarországon köszönthettük a Grand Seiko vezető dizájnerét, Mr Shinichiro Kubo-t, akinek olyan ikonikus modellek fűződnek a nevéhez, mint az SGBA211, vagyis a Snowflake, az egyik legnépszerűbb a Grand Seiko kollekcióból.
Shinichiro Kubo, a Grand Seiko vezető dizájnere, az örök alkotó
Shinichiro Kubo 1999 óta tagja a Seiko tervező csapatának, és 2003 óta a Grand Seiko modellekkel foglalkozik. Mára a Grand Seiko vezető dizájnereként valamennyi modell átmegy a kezei között a tervezés során, és olyan modellek fűződnek a nevéhez, mint az SBGC001 Spring Drive kronográf a jellegzetes, nagy gombjaival vagy minden idők egyik legsikeresebb Grand Seiko modellje, az SBGA211, vagy ahogy mindenki ismeri, a Snowflake, melynek teljes tok és számlap dizájnját is ő tervezte. Mint megtudhattuk, nagyon szereti a Grand Seiko Diver’s modelleket is, és a GPHG kategóriagyőztes órájának, a Hi-Beat GMT modellnek a dizájnja is az ő nevéhez kötődik.
Kétgyermekes családapaként a kreativitását a gyermekei körül is kiteljesíthette, a beszélgetésen megmutatta a szobájukat, melynek a teljes berendezését nemcsak megtervezte, de saját kezűleg el is készítette. Mindezek mellett még bőrdíszművesként is megállja a helyét, tervez és készít is egyedi táskákat és irattartókat szabadidejében.
Ezeknek az apró részleteknek Mr Kubo életéből jelentőségük van, egy olyan ember képe bontakozott ki előttünk, aki az irodából kilépve nem teszi le a munkáját, hanem az élet minden pillanatát alkotásra használja fel. Így tett a budapesti látogatása során is, amikor a városnéző túrája alatt a nevezetes épületek minden apró részletét megfigyelte, lefotózta, és elmondta, hogy ezeket az élményeit a későbbi munkái során tudja majd hasznosítani, az órái tervezésekor mindig segítik a személyes emlékei is.
A Haris parkban tartott exkluzív rendezvényen ismét telt ház volt, ahogy a 2019-es Seiko Spring Drive Day vagy akár a Seiko közönségtalákozó rendezvényeken már megszokhattuk. Ahogy az est során kiderült, Mr Shinichiro Kubo nem csak tervezőként, de előadóként is megállja a helyét, érdekfeszítő előadását valamennyi vendég élénk figyelemmel kísérte.
Három olyan modellen keresztül mutatta be az óratervezés folyamatát, szépségeit és nehézségét, melyeket már mind jól ismerhetünk. Valamennyi Grand Seiko modell különleges volt a maga nemében, és mindegyik történet hangulatos volt, jellegzetes japán hangulattal.
A 2014 óta készülő óra a Shizuku-Ishi műhelyben született, melynek hatalmas ablakai az Iwate hegységre nyílnak. A téli, havas lankákon a szél jellegzetes árkokat váj a hóba, és ez a mintázat annyira megragadta a tervezőt, hogy ez lett ennek a modellnek a motívuma, így született meg a jellegzetes számlap.
A tokformájának alapja az első Grand Seiko modell, a 44GS volt 1967-ből. Itt megtudtunk egy érdekes részletet, mely szerint az elnevezése a 44GS modellnek abból származott, hogy a tervezők a benne lévő 4420 kaliber első két számjegyével emlegették, így ez az elnevezés maradt az ikonikus darabon.
A 44GS volt az első, mely teljes egészében a Grand Seiko dizájn alapelveit hordozta, és ezeket Mr Kubo három fő koncepcióra bontotta: a fény-árnyék hatás, a számlap elemeinek letisztult egyszerűsége és a felületek tökéletes, torzításmentes polírozása - a design alapja a sík felületek fényhatásainak játéka, ez az igazi, jellegzetesen japános eleme.
Beszélt az egyik büszkeségéről, az óramutatókról is, melyeket gyémánt csiszolással, 5 síkban dolgoznak ki, talán a világon egyedülálló részletességgel, és az indexekről, melyeket a teljesen sík, torzításmentesen csillogó felületek határolnak.
Valamennyi Grand Seiko modell jellegzetessége a Seiko által a hatvanas évek óta használt egyedi polírozási technika, a Zaratsu polírozás, melyet (bár manapság már komputervezérelt CNC technológiával készülnek a tokok) máig nem képesek gépek előállítani, a polírozást minden egyes darabnál kézzel, egyedileg fejezik be.
A népszerű modell születésének hátterében egy nagyon személyes történetet ismertünk meg Mr Kubo-ról és a nagyapjáról, aki nagyon erős és határozott ember volt. Az unokája, a kis Shinichiro már akkor is inkább a meleg szobában szeretett rajzolni, de a nagyapja mindig küldte volna, játsszon egy kicsit odakint is.
Egy nap elvitte magával a hegyekbe, hogy mutasson neki valami csodálatosat. Nagyon hideg volt odakinnt, Shinichiro fázott, de ment a nagyapja után, míg fel nem értek egy hegytetőre. Ott aztán olyan látvány fogadta, ami később a legsikeresebb dizájn alapja is lett, a fagyott hó, melyet a szél összefújt jellegzetes formákba – ezt próbálta visszaadni a Snowflake számlapján is.
Bár a történetet már el is felejtette, egy nap meglátott egy hasonló havas tájat Nagano prefektúrában, ahol a Grand Seiko manufaktúra működik, és azonnal tudta, ilyen számlapot akar tervezni. A minta kidolgozása nem volt egyszerű, mert bármilyen festékkel is próbálkoztak, nem jött ki ez a kép. A manufaktúra tervezőinek csak nagyon sok próbálkozás után sikerült végül a fény játékával visszaadni ezt a téli tájat úgy, ahogy ma is ismerjük. A tökéletes végeredmény eléréséhez a számlap nyomással készülő festése után a mesterek egyesével, kézzel faragnak meg minden darabot, míg elkészül a végleges kinézete, és ez a szép történet megjelenik valamennyi órán.
Különleges modellel készültek a hatvanadik évfordulóra, mely a japán kultúrában kiemelt jelentőséggel bír, hasonlóan a nálunk megszokott ötven éves évfordulókhoz. Ez a modell megkapta a Grand Seiko jellegzetes kék színét, melyet nem szoktak a teljes számlapon használni – ebben az esetben azonban ez lett a fő motívum.
A teljes hatvanas ciklus vége egyben a következő periódus kezdetét is jelzi, és ennek a kezdetnek (miképp a szenvedélynek) a színe Japánban a vörös, így a másodpercmutató is ebben a színben pompázik. A kék háttér a hajnalhasadást, a napfelkelte előtti pillanatot adja vissza, így a Grand Seiko logó aranyból készített változata magát a napot jelképezi, míg a különleges sugárzó hatás a megszokottal ellentétben nem a számlap közepéről indul, hanem innen, a naptól.
Személyes és szakmai kérdésekre is szívesen válaszolt a Grand Seiko vezető dizájnere, és a vendégek igen aktívak voltak. Sok színvonalas kérdés érkezett, és az ezekre adott részletes válaszokból megtudhattuk, lesz-e lakkozott, zománcozott számlappal készülő Grand Seiko modell, illetve azt is, mennyi idő szükséges egy új modellnél az ötlettől a kivitelezésig, majd onnan a gyártásáig.
Megvillant a jellegzetes, japános hozzáállása is a problémamegoldáshoz Mr Kubo-nak és két társának, akikkel érkezett. Egy kérdező az iránt érdeklődött, a moriokai hagyományos öntöttvas technikát nem használják-e fel a jövőben számlap készítéshez, melyre Mr Kubo természetesen mosolyogva, de nem adhatott pontos választ. A kollégáival azonban kis idő múlva egyeztetve ismét szót kért, és válaszolva a kérdésre elmondta, hogy igazából mégis van egy modell, melynek a számlapja az öntéses technológiával készül a moriokai öntöttvaséval egyező struktúrájú felületet adva – ezzel is tanúbizonyságát adva annak, hogy a Grand Seiko tervezői csak akkor nyugodtak, ha minden felmerülő kérdésre a tökéletes választ találták meg.